Legenda jménem Drizzt Do’Urden
Příběh na čtyřicet knih
Drizzt je na pohled typický drow; má tmavou pleť, dlouhé bílé vlasy a jako každý drow je to nebezpečný bojovník. Povahou se ale od ostatních drowů nemůže lišit víc – není krutý a místo posluhování pavoučí bohyni Lolth (drowsky Lloth), které jsou drowové věrní, si radši razí cestu za vlastním osudem. Pro Forgotten Realms ho stvořil R. A. Salvatore a dopřál Drizztovi dlouhý a na dobrodružství bohatý život – napsal totiž o Drizztovi už 40 knih, které se řadí mezi klasiky žánru fantasy.
Drizzt vyrůstal v drowím městě Menzoberranzan jako syn matrony Zlovůle Do’Urden a jejího oblíbeného milence Zaknafeina, prvního šermíře rodu. Svět dlouhověkých temných elfů, kde vládnou kněžky Lloth, je plný intrik a nebezpeční na každém rohu. Drizzta jeho otec cvičil jako klanového bojovníka, jenže ani trénink a očekávání ostatních Do’Urdenů nedokázaly Drizzta zatvrdit a oslepit ho vůči bezpráví a krutým drowím zvykům. Nakonec tedy Drizzt udělal nemyslitelné – zavrhl Lloth i svůj rod a odešel z Menzoberranzanu jen s magickou soškou, díky které může přivolávat panterku Guenhwyvar, svou nejstarší a nejvěrnější společnici.
Z odpadlíka hraničářem
Drizztovo pátrání po tom, co je dobré a spravedlivé a jak by měl žít, zachycují i jeho deníky (v každé knize se z nich objevuje několik úryvků). Nějakou dobu strávili Drizzt a Guenhwyvar osamělým životem v rozlehlých zákoutích Podtemna, po čase se ale Drizzt rozhodl překročit ještě nemyslitelnější hranici a vykročit na povrch, kam se málokterý drow odváží. Sluneční světlo totiž drowové nejsou bez tréninku schopni snést, jejich oblečení i zbraně se na slunci rozpadají, ale hlavně – na povrchu drowy všichni nenávidí.
Přes mnohá úskalí a předsudky se však Drizztovi nakonec podařilo najít, po čem toužil – vlastní kodex cti v podobě učení bohyně Mieliki, cestu hraničáře, dva spolehlivé magické scimitary jako zbraně a postupem času i přátele z Desetiměstí a Planiny ledového větru, kde se Drizzt jako samozvaný hraničář-ochránce rozhodl usadit. To všechno je ovšem jen začátek. Jakožto živoucí legenda Říší se Drizzt musí v touze po klidném životě nejdřív utkat se spoustou nepřátel, zneškodnit nebezpečné magické artefakty, objevit ztracená trpasličí města… a hlavně se nenechat vtáhnout zpět do sféry vlivu Lloth. Bohové totiž výsměch pouhých smrtelníku nesnášejí dobře.
Drizzt se ve svých výpravách neomezuje jen na knihy. Je samozřejmě součástí některých D&D kampaní, ale objevil se i v počítačových hrách spojených s Forgotten Realms. Má cameo v Baldur’s Gate i Baldur’s Gate II: Shadows of Amn (a ano, je ho tam možné zabít – v tom případě se ale připravte na bitvy horší než závěrečné bossfighty), zmiňovaný je samozřejmě v Icewind Dale, protože Planina ledového větru je Drizztovým zvoleným domovem na povrchu. Lze na něj narazit třeba i v Magic: The Gathering, konkrétně v edici Dungeons & Dragons: Adventures in the Forgotten Realms. Forgotteny totiž prostě bez Drizzta (a Guenhwyvar!) nejsou ono.
Kde začít?
O Drizztovi už vyšly desítky knih, takže může být těžké si vybrat, která je nejlepším úvodem do jeho historie. V angličtině se obvykle všechny řadí do jedné velké série The Legend of Drizzt, rozkouskované do jednotlivých trilogií nebo tetralogií. V češtině vyšly „základní“ díly z doby předtím, než se R. A. Salvatore dočasně rozešel s Hasbrem, jako čtrnáctidílná Legenda o Drizztovi, na kterou pak navazují další série.
Chronologický přehled všech knih spojených s Drizztem uvádíme níže. Ze všeho nejlepší je ale začít knihou Magický krystal, prvním dílem trilogie Planina ledového větru. Jde o úplně první knihu, kterou Salvatore o Drizztovi napsal, a přestože jí časově předchází ještě trilogie Temný elf, právě v Magickém krystalu se dá nejsnáz potkat nejen s Drizztem, ale i s jeho věrnými a neméně slavnými společníky Bruenorem, Catti, Regisem a Wulfgarem.
Knihy o Drizztovi chronologicky
1. Legenda o Drizztovi
díly I–III: Temný elf
díly IV–VI: Planina ledového větru
díly VII–X: Drowův odkaz
Odkaz
Bezhvězdná noc
Obklíčeni temnotou
Cesta k úsvitu
díly XI–XIII: Temné stezky
Tichá čepel
Páteř světa
Mečové moře
díl XIV: sbírka povídek
Příběhy o Drizztovi
2. Žoldáci*
Služebník krystalu (časově se odehrává mezi Páteří světa a Mečovým mořem)
Slib Čarodějného krále
Cesta patriarchy
3. Lovcovy čepele
Tisíc orků
Osamělý drow
Dva meče
4. Změna
Král orků
Král pirátů
Král duchů
5. Neverwinter
Gauntlgrym
Letohrad
Charonův spár
Poslední hranice
6. Rozervání**
Společníci
7. Kodex společníků
Noc lovce
Vzestup krále
Pomsta železného trpaslíka
8. Návrat domů
Arcimág
Maestro
Hrdina
9. Generations***
Timeless
Boundless
Relentless
10. The Way of the Drow***
Starlight Enclave
Glacier’s Edge
Lolth’s Warrior
* V sérii Žoldáci se Drizzt neobjevuje, jde o příběh Artemise Entreriho a drowa Jarlaxla; jejich osudy jsou ale s Drizztem úzce spjaté.
** Série Rozervání má celkem šest dílů, Drizzta se ale týká jen ten první.
*** Poslední dvě série česky připravujeme.